Veelgestelde vragen
Sinds 7 november 2019 vliegt het vliegverkeer op Lelystad Airport in door de luchtverkeersleiding gecontroleerd luchtruim. Dat is het luchtruim dat direct rondom de luchthaven is gelegen. De meeste piloten op Lelystad Airport vliegen ‘handmatig’ en ‘op zicht’ en volgen de vastgestelde routes aan de hand van kenmerken in het landschap, waardoor er kleine variaties in het vliegpad kunnen zijn, ook ingegeven door bijvoorbeeld weersomstandigheden, ander vliegverkeer en vliegtuigtype.
De rol van de luchtverkeersleiding is om het vliegverkeer te voorzien van informatie (o.a. over de weersomstandigheden en ander vliegverkeer op de routes of op het vliegveld). De luchtverkeersleiding bepaalt op welk moment een piloot het gecontroleerde luchtruim mag binnen- of uitvliegen en op welk moment hij mag in- en uitvoegen op de vliegroutes in het gecontroleerde luchtruim.
Het meldpunt is 2020 gestart met het registreren, categoriseren en analyseren van alle meldingen van omwonenden. Uw meldingen/vragen worden door Meldpunt Lelystad Airport gebruikt om de hinder nauwkeurig in kaart te brengen. Wij maken op basis van binnengekomen meldingen o.a. analyses en kwartaal- en jaarrapportages. Deze worden gepubliceerd op onze website. Deze rapportages worden door Lelystad Airport, LVNL en CROLL gebruikt om eventuele hinderbeperkende maatregelen te onderzoeken, en waar mogelijk, te implementeren.
Het Meldpunt Lelystad Airport kan eventuele (geluids)overlast niet direct verminderen of oplossen. Door middel van het uitbrengen van de rapportages die wij uitbrengen kunnen betrokken partijen eventuele hinderbeperkende maatregelen bepalen.
Wanneer u een melding maakt van overlast, wordt deze door het Meldpunt Lelystad Airport geregistreerd. Alle geregistreerde meldingen worden verwerkt in een jaarrapportage. Zo brengen we de hinder in kaart en rapporteren we aan Lelystad Airport, LVNL en het ministerie van IenW.
Reguliere openingstijden Lelystad Airport: 07:00 tot 22:00 (maandag t/m zondag).
Nee, er vertrekt geen nachtverkeer vanaf Lelystad Airport. Ook worden er geen vrachtvluchten uitgevoerd van en naar Lelystad Airport.
Als het een vlucht van militair toestel van defensie betreft (o.a. F16), dan adviseren wij u om uw melding van overlast direct bij defensie in te dienen. Om direct melding te maken, klik op deze link (https://www.defensie.nl/onderwerpen/klachten-en-schadeclaims/geluidsoverlast).
Vanaf Lelystad Airport vertrekken regelmatig aerobaticsvluchten of kunstvluchten. Tijdens deze vluchten worden ingewikkelde vliegbewegingen uitgevoerd die een plotselinge verandering in de stand en de snelheid van het vliegtuig met zich meebrengt. Rondom Lelystad Airport worden deze vluchten onder andere boven gebieden rondom de luchthaven uitgevoerd. Piloten die aerobatics uitvoeren zijn wettelijk verplicht vrij te blijven van bebouwing. De vliegbewegingen vinden plaats op een minimale hoogte van 500 voet (ca. 150 meter).
Elk jaar worden er in opdracht van bijvoorbeeld het Kadaster, TomTom, Google en regionale overheden vluchten uitgevoerd waarmee Nederland in kaart wordt gebracht. Deze vluchten vliegen dan meerdere malen in vaste patronen boven een bepaald gebied.
Piloten moeten zich houden aan de geldende wetten en regels. Wanneer het idee bestaat dat een piloot zich niet aan geldende wetten en regels houdt, kan dit bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) worden gemeld. Wil je een melding maken van de (geluids)hinder die je ervaart, neem dan contact op met het Meldpunt Lelystad Airport.
De meeste helikoptervluchten boven bebouwd gebied zijn politie-, trauma-, militaire- of lesvluchten. Politie-, trauma en militaire helikopters zijn er voor onze (nationale) veiligheid en mogen zich daarom vrij bewegen in het luchtruim. Piloten moeten zich wel houden aan de geldende wetten en regels.
Wanneer het idee bestaat dat een piloot zich niet aan geldende wetten en regels houdt, kan dit worden gemeld bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) .
Piloten volgen de gepubliceerde routes van en naar Lelystad Airport op een hoogte van 1000 voet (ca. 300 meter). Hoe dichter bij de start-en landingsbaan, hoe lager zij zullen vliegen. Het kan zijn dat het vliegverkeer boven uw huis/tuin vliegt. Dat is toegestaan binnen de huidige wet- en regelgeving voor piloten.
Piloten mogen alleen afwijken van routes als de luchtverkeersleiding daar toestemming voor geeft of als de vliegveiligheid in het geding is. Er kunnen omstandigheden zijn die ertoe leiden dat piloten de vaste route niet kunnen volgen. Veiligheid heeft prioriteit.
De meeste piloten op Lelystad Airport vliegen op zicht en volgen de vastgestelde routes aan de hand van kenmerken in het landschap, waardoor er kleine variaties in het vliegpad kunnen zijn, ook ingegeven door bijvoorbeeld weersomstandigheden, ander vliegverkeer en vliegtuigtype.
Het vliegverkeer van en naar Lelystad Airport volgt de routes zoals vastgelegd in de luchtvaartgids (AIP Netherlands). Binnen het door luchtverkeersleiding gecontroleerde luchtruim van Lelystad Airport volgen de piloten de gepubliceerde routes en de instructies van de luchtverkeersleiders. Buiten het gecontroleerd gebied van Lelystad Airport bepalen piloten zelf hun route op basis van de algemene wet- en regelgeving voor piloten (bijv. vlieghoogte, afstand etc.) en hoeven ze geen instructies aan te vragen bij de luchtverkeersleiding.
De verkeersleiding voorziet het vliegverkeer van de juiste vlieginformatie (o.a. weer, drukte op het veld) en bepaalt op welk moment een vliegtuig het gecontroleerde luchtruim mag binnen- of uitvliegen. De meeste piloten op Lelystad vliegen op zicht en volgen de vastgestelde routes aan de hand van kenmerken in het landschap, waardoor er kleine variaties in het vliegpad kunnen zijn, ook ingegeven door bijvoorbeeld weersomstandigheden, ander vliegverkeer en vliegtuigtype.
Op de kaart op deze link is te zien wat gecontroleerd en ongecontroleerd gebied is en welke vliegroutes er zijn van en naar Lelystad Airport.
Op de routes voor klein verkeer, vlakbij de luchthaven, is de vlieghoogte bij punt MIKE in het noorden ca. 450 meter (1500 voet) en bij BRAVO ca. 300 tot 400 meter (1000 tot 1300 voet). Daarnaast is er een circuit voor lokale trainingsvluchten. Deze ligt ten noorden van de baan op ca. 150 meter (500 voet, zie grijze, ovale lijn op de kaart). Binnen dit trainingscircuit ligt nog een kleiner circuit waar helikopters van lokale bedrijven hun oefeningen doen. Deze ligt ook op ca. 150 meter (500 voet).
Voor het groot commercieel vliegverkeer is de route afhankelijk van de bestemming, zij zullen hun eigen aan- en uitvlieghoogtes hebben.
Het kleine verkeer volgt de routes die speciaal voor hen zijn ontworpen. Vliegtuigen kunnen trachten de routes zo goed mogelijk te volgen.
Het in- en uitvliegen van het luchtruim dat onder toezicht staat van de luchtverkeersleiding (de zogenaamde CTR) gebeurt op twee punten: MIKE in het noorden en BRAVO in het zuiden.
De routes voor het kleine verkeer in de nabijheid van de luchthaven zijn ‘eenrichtingsverkeer’. Vanaf MIKE vliegt een piloot via X RAY naar de start- en landingsbaan. Vanaf de baan vliegt een piloot via YANKEE naar punt BRAVO. De BRAVO-route is uitsluitend voor vertrekkend verkeer, de MIKE-route uitsluitend voor landend verkeer.
Bij slechter zicht of bij specifieke vliegplannen van huidig verkeer waar deels op zicht en deels op instrumenten wordt gevlogen, kunnen de piloten met toestemming van de luchtverkeersleiding ook via BRAVO naar de baan vliegen om te landen.
Voor het groot commercieel vliegverkeer is de route afhankelijk van de bestemming. Er zijn verschillende vastgestelde routes van en naar Lelystad Airport.
Meer informatie over de vliegroutes? Bezoek de speciale Lelystad Airport pagina van de LVNL: lvnl.nl/lelystad